English

نگاه اقتصادی به برگزاری نمایشگاهها

آرشیو خبر بازدید: 3773 کد مطلب: 2731  

نگاه اقتصادی به برگزاری نمایشگاهها

ایپینا/غلامرضا شجاع
اگر به نمایشگاه نگاهی منطقی و علمی به عنوان صنعت نمایشگاهی داشته باشیم ، به راحتی می توان دریافت که بر اقتصاد کشور یا شهری که نمایشگاه در آن برگزار می شود تاثیر داشته و رونق اقتصادی ایجاد می کند.
۱۳۹۵ پنج شنبه ۱۰ تير ساعت 12:08

 

تاثیر برگزاری نمایشگاه  با تبلیغات گسترده در تمام فروشگاهها ، محل های تاریخی ، فرودگاه ، وسایل نقلیه شهری مانند مترو ، اتوبوس ، هتل ها در سطح قابل رویت شهر و  مشهود بوده  و هدف رونق اقتصادی است که بخش مهمی از هزینه های شهر را نیز  از محل برگزاری نمایشگاههای بین المللی به دست می آورند.

 

 

    نکته دیگر برگزاری همایش ها ،کنفرانس ها و  بازدید از کارخانه ها است که توسط غرفه گذاران و مسئولین نمایشگاهها  انجام می شود .  از برگزاری این کنفرانس ها و همایش ها ؛ تعداد قابل توجهی از بازدیدکنندگان ;خصوصاً  خارجی  از این فرصت ها استفاده می کنند. 

 

 

       اگر مقایسه ای از میزان بهره مندی همایش ها و کنفرانس ها ؛ بین استفاده کنندگان و بازدید کنندگان یک نمایشگاه که با استاندارد بین المللیUFI برگزار می شود با نمایشگاه های داخلی داشته باشیم، 1 تا 2 درصد تعداد افراد  از کل بازدیدکنندگان اینگونه برنامه ها استقبال می کنند ؛ در صورتیکه  استقبال در نمایشگاههای داخلی کمتر از یک چند هزارم بازدیدکنندگان است.

 

 

    در مقایسه ای دیگر بین نمایشگاه صنعت چاپ  کشورمان و دروپا ، به وضوح مشاهده می کنیم که  در تمامی سالن ها ماشین آلات روز جهان چشم نوازی می کنند و در داخل ، تنها چیزی که نمی توانید بیابید ماشین آلات روز جهان است.

 

 

حدوداً تعداد 300 هزار بازدیدکننده ؛ از نمایشگاه دروپای امسال بازدید کرده اند. اگر فقط هر بازدیدکننده 2000  یورو در زمان ورود و خروج به آلمان هزینه کرده باشد ؛( طبق آمار مسئولان دروپا حدود 30 درصد بازدیدکنندگان خارجی بوده اند ، 100 هزار نفر ) مبلغی بالغ بر 200 میلیون یورو به اقتصاد کشور تزریق شده است.

 

 

    نمایشگاه بین المللی می تواند تک تک افراد جامعه را به کار و اشتغال گماشته یا اینکه بر درآمد اقتصادی آنان تاثیر مثبت بگذارد . با توجه به اینکه اکثر کشورهای های پیشرفته و توسعه یافته بخشی از درآمدهای سالانه خود را از محل برگزاری نمایشگاه های بین المللی تامین می کنند ، چرا در کشور ما به این نکته مهم توجه لازم نمی شود. دولت و یا سازمان های وابسته به آن فقط به فکر درآمد اجاره از محل نمایشگاه بوده  و شرکت ها و سازمان های برگزار کننده هم  به فکر سود بیشتر خودشان ، البته  آنهم نه در جهت خدمت به صنعت و تولید کشور بلکه سود شرکت یا سازمان نمایشگاهی  که به خودشان تعلق دارد .

 

 

     روز جهانی صنعت نمایشگاهی در ژانویه 2016 توسط سازمان یوفی روز 8 ژوئن هر سال  به تصویب رسید که مورد حمایت ده ها کشور واقع گردید ، اکثر کشورهای پیشرفته و یا  در حال توسعه به بهانه روز جهانی نمایشگاهی با نگاه اقتصادی و صنعتی در جهت پیشرفت کشورشان و کسب درآمدهای بیشتر ، موسسه های خاصی را با هدف بزرگداشت این روز در نظر گرفته اند، همچنین در حاشیه این مراسم  با برگزاری کلاسهای رایگان و کنفرانس های تخصصی ، بمنظور آموزش متخصصان و دانشجویان و دست اندرکاران نمایشگاهی فضای ارزشمندی  را ایجاد مینمایند.

 

 

    در کشور ما سالانه چند صد رویداد بین المللی اقتصادی ، سیاسی ، منطقه ای ، دینی برگزار میشود ،  اما متاسفانه برای این حوزه توجهی نمی شود وفقط توجه مسئولین به سیاست و حوزه دینی می باشد ، معلوم نیست در  چه زمانی نگاه مسئولان به برگزاری نمایشگاه های تخصصی کشور؛  نگاه صنعتی خواهد گردید.  خدا می داند.!

 

 

            

 

 سرگئی الکسیف رئیس سازمان یوفی در بیانیه ای به مناسبت گرامیداشت روز صنعت نمایشگاهی گفته است : با تشکر از اعلام آمادگی ده ها اتحادیه و همچنین صدها عضو یوفی ، نمایشگاه ها ؛ مدیران شرکتهای نمایشگاهی ؛ مجریان ؛ کارشناسان و اشخاص امروز ، هزاران شرکت نمایشگاهی در سراسر دنیا ارزش زیادی به این صنعت داده و در تلاش برای بهتر شدن نمایشگاه ها هستند.

 

 

یوفی نیز امیدوار است تمامی دست اندرکاران این صنعت را زیر چتر حمایت خود بیاورد. این روز ابتکاری در صنعت نمایشگاهی به شمار می رود و می تواند جرقه ای برای رشد و تعالی شرکتهای نمایشگاهی در سراسر جهان باشد. تا هر روز شاهد افزایش بیشتر اعضاء در یوفی باشیم.

 

 

     صنعت نمایشگاهی می تواند ؛ به منظور برقراری امکان مراودات و مبادلات تجاری؛ بین تاجران و بازرگانان ایرانی را  با دیگر کشورهای هدف برقرار کند و تمامی فروشندگان کالاهای قابل صدور ایرانی در بخش های مختلف در اینگونه نمایشگاهها حضور داشته  و با تاکید بر اهمیت  نمایشگاه و همایش های تجاری در شناخت هر چه بیشتر از توانمندی های بخشهای مختلف تولید و امکانات کشور  ، در تامین نیازهای متقابل ، صاحبان صنایع کشور را با حضور در نمایشگاه ؛ بیش از پیش ؛ با ظرفیت های صادرات و واردات  کشورها  آشنا سازد.

 

 

     یکی از درآمدهای برگزاری  نمایشگاه های تخصصی ، فروش بلیط ورودیه می باشد ،  امسال در دروپا به حداکثر 65 یورو رسید و این درآمد قابل توجه ضمن مراجعه بازدیدکنندگان تخصصی ؛ موجب هر چه باشکوهتر برگزار شدن نمایشگاه خواهد بود. چرا در کشور ما در حدود یک یورو است؟! ، آیا هدف برگزار کنندگان نمایشگاههای  ما برخلاف نمایشگاه های استاندارد ، تنها ازدهام  بازدیدکننده و سپس تبلیغات کاذب نیست ؟!

 

 

    مطمئناً از اهداف دیگر  سازمان  یوفی می تواند افزایش سطح دانش و آگاهی و ارتباط با مخاطبان ، ذی نفعان و دست اندرکاران و بازدیدکنندگان نمایشگاه ها در تمام بخشها ، مانند دولت ها ، مقامات دولتی ، سازمانها و شرکتهای خصوصی ، تشکل های مردمی میباشد.

 

 

طبق آمارهای  ارائه شده به طور متوسط در  روزانه بیش از 80 نمایشگاه کوچک و بزرگ در سراسر جهان برگزار میشود که تاثیر بسزایی در اقتصاد و صنایع کشورها دارد و مهم ترین و اصلی ترین هدف آنها می تواند صادرات باشد.

 

 

     تعداد بازدیدکنندگان نمایشگاهی در سراسر دنیا بالغ بر 260 میلیون نفر در سال می باشد که آماری حیرت آور است و اگر نمایشگاه به درستی برگزار شود ، می تواند باعث پیشرفت و رشد اقتصادی بسیار زیادی در هر کشوری  باشد.

 

با توجه به  آمارهای یوفی و برابر اعلام سایت های مختلف نمایشگاهی؛ حدود 124 میلیون مترمربع نمایشگاه های داخلی و بین المللی در دنیا برگزار می شوند که این مقدار فضا به طور تقریبی برابر با 30 هزار زمین فوتبال است . همچنین آمار نشان می دهد در کل دنیا حدود 700 هزار نفر فقط از طریق اشتغال در نمایشگاه ها امرار معاش می کنند و گردش مالی نمایشگاهها  از طریق غرفه داران و بازدیدکنندگان رقمی بالغ  بر 100 هزار  میلیون یورو می رسد.این ارقام سرسام آور می تواند تلنگری به دست اندرکاران دولتی کشورمان باشد که  صنایع ما می توانند با تکیه بر درآمدهای نمایشگاهی در بخش صادرات غیرنفتی به رونق اقتصاد کشور  خدمات شایانی کنند.


اخبار مرتبط با این خبر
ردیفتیترتاریخ
1 نگاه اقتصادی به برگزاری نمایشگاهها ۱۳۹۵ پنج شنبه ۱۰ تير


نام :
پست الکترونیکی :
نظر شما :