English

طراحی بسته بندی برای تنقلات سالم – یک عصر جدید ماهیت گرایی

آرشیو خبر بازدید: 1470 کد مطلب: 4365  

طراحی بسته بندی برای تنقلات سالم – یک عصر جدید ماهیت گرایی

ایپینا/Drupa
تنقلات سالم بطور فزاینده در حال کسب محبوبیت عمومی هستند و طراحان بسته بندی باید خود را با شرایط و الزامات جدید سازگار نمایند. اگر از چهار رهنمود سادۀ زیر پیروی کنید، ساخت بسته بندی شیک و مدرن و در عین حال تمیز کار راحتی خواهد بود.
۱۳۹۷ سه شنبه ۲۲ خرداد ساعت 20:35

 

چند سالی است که رویکرد جامعه برای در پیش گرفتن سبک زندگی سالم­تر رشد بیشتری یافته است. مردم به میزان فعالیت خود، اقداماتی که در جهت افزایش طول عمر انجام می­دهند و البته تغذیۀ خود بسیار بیشتر از قبل اهمیت قائل می­شوند. با اینکه هنوز عادت غذایی مردم بر پایۀ سه وعده در روز استوار است ولی هنگامی که در حال حرکت و مسافرت هستند، فرصت استفاده از تنقلات سالم را مغتنم می­شمارند. از همین رو طراحان بسته­ بندی درصدد هستند تا با این شرایط و الزامات جدید همسو شوند. در مورد هر محصولی می­توان گفت که ظاهر بسته ­بندی محصول با شرایط خود محصول متناسب است. در مورد میان­ وعده­ های سالم، اطلاع و آگاهی مردم از شرایط و تعهدات اخلاقی به طور فزاینده در حال افزایش است. بر این اساس، آنها دنبال محصولاتی هستند که لیبل درستی داشته باشد، جملات ساده و واقعی روی آنها درج شود و اینکه مواد تشکیل­ دهنده، خلوص و اصالت آنها قابل تشخیص باشد. از این رو شرکت­ها نیاز دارند تا بصورت کاملا شفاف و علمی روند تولید محصول را روی بسته ­بندی آن درج نمایند.

اما این کار چگونه صورت می گیرد؟ طراحان می توانند برای ساخت بسته­بندی­های مجاب­کننده از دستورالعمل­های زیر پیروی نمایند.

رتبه­ بندی بسته­ بندی: پایه و اساس یک ظاهر رضایتبخش

اولا، طراحان نیاز دارند تا یک رتبه­ بندی درست و ساختاریافته از بسته­ بندی معرفی نمایند. این کار کمک می­کند تا پیامی ساده رد و بدل شود که درک آن نیز راحت باشد. استفادۀ بیش از حد از ویژگی­ها و مزایای بی­شمار می­تواند جذب­ کننده باشد، با این حال بر خلاف اکثر سبک­ های بسته­ بندی پیشین، مردم امروزه بیشتر دنبال سادگی هستند.

اینکه چگونه یک بسته ­بندی بدرستی ساختاربندی شود و طوری ترتیب­ بندی شود که از لحاظ ظاهری مورد پسند باشد توسط دینامو (Dynamo) و روی کلوچه­های ناتاشا (Natasha) صورت گرفت. روند طراحی آنها به گونه ­ای است که می­توان به سادگی نوع طراحی را به چهار مقولۀ اصلی تقسیم کرد: برند، محصول، مزایا و عطر و طعم. نام برند باید بارز و آشکار باشد اما نه بیش از حد. از سوی دیگر نام محصول را می­توان بزرگ و بی­پروا روی محصول درج کرد. جدا از توصیف­های نوشتاری، درج تصاویر واقعی از محصول نیز می­تواند راه مناسبی برای نشان دادن نمای واقعی از مواد غذایی باشد. هم برند و هم نام محصول می­تواند با مشخصات اضافی نظیر اندازه، فونت و رنگ نوشتار همراه باشد. در نهایت، طعم و مزه هم باید روی بسته درج شود. ویژگی­های محصول نظیر گیاهی بودن یا نداشتن گلوتن نیز برای استفاده در تصویرسازی محصول بسیار مناسب است.

طراحان باید این سوالات را از خود بپرسند؟ آیا عناصر بطور یکپارچه تکمیل و اطلاع ­رسانی می­شوند؟ آیا به راحتی می­توان فهمید که محصول داخل بسته چیست؟ اگر جواب این سوالات مثبت نباشد، احتمالا باید طراحی بسته را تغییر داد و اصلاح نمود.

ساده در جمله­ بندی و بی­ پروا در رنگ­ بندی

پس از ترکیب­ بندی هوشمندانه بسته­ بندی، طراحان باید یک متن مناسب برای روی بسته انتخاب کنند. در مورد طراحان بسته­ بندی تنقلات و میان­ وعده ­ها، استفاده از زبانی واضح و قابل درک راهی است تا آنهایی که وقت کمتری دارند و سرشان شلوغ است زمان زیادی برای خواندن متن روی بسته صرف نکنند. از این رو باید فقط اطلاعاتی روی بسته درج شود که به درد مصرف­کننده بخورد. فروشگاه­های میوۀ جائی (Gaea) فقط شش نکته روی محصولات خود درج می­کند که این شش نکته دقیقا چیزهایی هستند که مصرف ­کننده نیاز دارد تا بداند.

انتخاب ترکیب رنگ نیز بسیار حائز اهمیت است. طراحی بسته ­بندی برای میان­ وعده ­های سالم به این معنا نیست که رنگ­ها همه باید طبیعی یا خسته­ کننده باشند. نوشتار عجیب و غریب و رنگ­های شاد و زنده می­توانند کمک کنند تا محصول شناخته شده ­تر و جذاب­تر شود. جدا از این، افراد جوان علاقمندند تا طعم ­های جدید و عجیب و غریب را تست کنند، چیزی که از ظاهر خلاقانه و غیراستاندارد بسته بتوان متوجه آن شد.

در نهایت، فرمت بسته­ بندی برای رسیدن به موفقیت بسیار مهم است. طراحان باید به ذهن بسپارند که میان­ وعده ­ها و تنقلات اساسا برای مصرف در حین حرکت تولید می­شوند. بنابراین استفاده از بسته­ های قابل تنظیم راه بسیار مناسبی برای پاسخ دادن به نیازهای مصرف­ کنندگان است. این نوع فرمت بسته ­بندی به آنها این اجازه می­دهد تا بدون اینکه خنکی مواد غذایی از بین برود آنها درون بسته گذاشته و بسته­ بندی کنند.

 


اخبار مرتبط با این خبر
ردیفتیترتاریخ
1 طراحی بسته بندی برای تنقلات سالم – یک عصر جدید ماهیت گرایی ۱۳۹۷ چهارشنبه ۲۳ خرداد


نام :  
پست الکترونیکی :  
نظر شما :