مهرداد ابراهیمی؛ مدیر شرکت پیام سهند سپاهان با اشاره به چالشهای پیش روی چاپ دیجیتال، گفت: بزرگترین چالشی که در صنعت چاپ دیجیتال با آن روبرو هستیم این است که از سوی دولت حمایتهای لازم از این صنعت تاثیرگذار انجام نمیشود تا به رشد و تکامل برسد و تولیدکنندگان بتوانند در این کار موفق شوند.
وی با اشاره به برخی از این مشکلات، ادامه داد: الان برای ورود ماشینآلات مدرن و بهروز دولت میگوید ارز برای ورود کالا میدهد اما عملا نمیتوانیم برای واردات دستگاهها ارزی دریافت کنیم و در بسیاری از کارهای خود به مشکلات جدی بر میخوریم.
ابراهیمی با بیان اینکه عدم توجه به تولیدکنندگان آسیبهای جدی به اقتصاد کشور وارد میکند، عنوان کرد: به نظر من بزرگترین تحریمکننده ما امریکا و کشورهای خارجی نیستند بلکه خود ما هستیم که خودمان را تحریم میکنیم با وضع قوانین و مقررات خاص و دستوپاگیر شرایط کار را برای تولیدکنندگان سخت میکنیم.
وی با اشاره به لزوم حمایت دولت از کارآفرینان، گفت: ما میگوییم دولت از کارآفرینی حمایت کند اما عملا چنین اقدامی انجام نمیشود، این در حالی است که اگر شرایط کاری برای ورود ماشینآلات مورد نیاز ما فراهم شود غیر از تامین دستگاه ما شاهد استخداک اپراتورها و نصابهایی هستیم که میتوانند از این صنعت منتفع شوند، اما اگر قرار باشد من دستگاه وارد کنم و ارز آزاد پرداخت کنم شرایط کار سخت میشود.
ابراهیمی در بخش دیگر صحبتهای خود با بیان اینکه تشکیل کلونی از آسیبهای جدی چاپ دیجیتال به شمار میآيد، یادآور شد: یکی از چالشهای دیگر ما این است که شرکتهایی که دانش این کار را دارند و میتوانند صاحب سبک باشند با ارایه خدمات ضعیف به مشتریان باعث ایجاد کلونیهای کوچک در بازار چاپ دیجیتال شدهاند.
وی تاکید کرد: امروز در تهران چندین هزار دستگاه چاپ بنر است و اگر شرکتهای بزرگ خدمات حرفهای به مشتریان ارایه میدادند این کلونیهای کوچک ایجاد نمیشد، البته من مخالف اشتغالزایی بیشتر نیستم اما معتقدم که مجموعههای حرفهای باید بزرگتر شوند تا در سطح کلان خدمات بدهند.
ابراهیمی با بیان اینکه وقتی مجموعهها کوچک میشوند، نمیتوانند خدمات حرفهای به مخاطبان ارایه دهند توضیح داد: این کار موجب ایجاد نوعی پسزدگی در مشتری از این صنعت میشود که برای این صنعت چندان خوشایند نیست، به نظر من کار در این حوزه باید تخصصی شود و نباید اجازه دهیم که به صورت کار در این حوزه رها باشد و باید متولی برای آن وجود داشته باشد.
به گفته وی، در این زمینه متاسفانه شاهد شرکتهایی هستیم که دستگاههای خود را داخل اتاق خانه قرار دادهاند و کار یک مجموعه بزرگ را انجام میدهند اما در مقابل در یک سوله بزرگ شاهد هستیم که مجموعهای مشغول انجام سفارش برای یک شرکت کوچک هستند و عدم توازن در این زمینه نشان میدهد که هیچ چیز سرجای خودش نیست.
ابراهیمی درجهبندی فعالیت چاپخانههای چاپ دیجیتال را یکی از راهکارهای برونرفت از وضعیت موجود دانست و گفت: به نظرم نباید در این کلونیها را ببیندیم بلکه باید مجتمعها را درجهبندی کرد و این فهرست را در اختیار مشتری قرار داد تا آنها به تناسب نیاز و سفارش کاری که دارند مجتمع را انتخاب کنند، مساله اینجا است که ما الان یک سایت مرجع برای معرفی و نمرهدهی به شرکتهای چاپ دیجیتال نداریم و باید به مردم درباره صنعت چاپ دیجیتال و شرکتهای این حوزه آگاهی بدهیم.
هشتمین نمایشگاه چاپ دیجیتال از 29 خرداد تا 1 تیر در محل دایمی نمایشگاههای شهرداری تهران واقع در بوستان گفتگو برپا خواهد بود.