English

نمایشگاه کتاب تهران مجازی می شود؟ / جدال ناشران خُرد با دوگانه کرونا و معیشت

آرشیو خبر بازدید: 1771 کد مطلب: 5589  

نمایشگاه کتاب تهران مجازی می شود؟ / جدال ناشران خُرد با دوگانه کرونا و معیشت

خبرگزاری دانشجو- نرگس مهراجی
این روز ها تعطیلی و شرایط بحرانی ناشی از شیوع ویروس کرونا موجب شکل گیری تغییراتی در روند فعالیت های گذشته شده است؛ بسیاری از رویداد های فرهنگی و هنری کشور نظیر نشست های کتابخوانی، رونمایی و جشن امضای کتاب ها و... در غالب مجازی به حیات خود ادامه می دهند تا بلکه بتوانند از ریزش مخاطبان خود جلوگیری کنند.
۱۳۹۹ شنبه ۳ خرداد ساعت 23:18

 نمایشگاه کتاب تهران نیز که بی گمان در صدر تمام رویداد های فرهنگی کشور قرار دارد از این ماجرا دور نمانده و پیشنهاد برگزاری مجازی نمایشگاه کتاب تهران در قالب نامه ای به معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد ارسال شده است. 

دبیر سیاست گذاری نمایشگاه کتاب تهران گفت: قرار بر این شد بعد از عید فطر در جلسه ای با حضور تمامی اعضای شورای سیاست گذاری نمایشگاه کتاب تهران و با دعوت از آقای جهانپور درباره سرنوشت نمایشگاه کتاب تهران در سال 99 تصمیم گیری شود. 

فروش، تمام ماجرا نیست 
محدودیت های ناشی از شرایط موجود باعث شده صنف نا شران و کتابفروشی ها مانند سایر اصناف متحمل خسارت های فراوانی شوند و ظرف این مدت به طرح های تخفیفی گوناگون و فروش اینترنتی روی بیاورند؛ حال باید دید برگزاری نمایشگاه کتاب مجازی تهران با توجه به زیرساخت های لازم تا چه اندازه قادر به جبران خسارت های وارد به ناشران خرد و وسیع است. 

هم چنین باید این نکته را به خاطر داشته باشیم که نمایشگاه کتاب تهران تنها یک فروشگاه کتاب نیست و رویداد های فرهنگی و تبلیغاتی فراوانی را شامل می شود که در ترغیب افراد کتابخوان برای حضور در نمایشگاه کتاب تاثیر شگرفی دارد. 

برخی از ناشران و صاحب نظران حوزه کتاب و نشر معتقدند در نمایشگاه مجازی کتاب تهران صرفا بستری برای فروش ناشران فراهم خواهد شد و زنجیره ارزشی نمایشگاه کتاب در این میان مغفول خواهد ماند. 

عادل طالبی، مدیر انتشارات برآیند معتقد است فروش، بخشی از ساختار نمایشگاه کتاب را تشکیل می دهد و این رویداد فرهنگی از جنبه های دیگری نیر هائز اهمیت است که این جزئیات شاید به خوبی در نمایشگاه مجازی کتاب انعکاس داده نشود. 

وی در باره ارزش های نمایشگاه کتاب تهران می گوید: عموما مخاطبان کتابخوان نیاز سالانه کتاب خود را ازطریق نمایشگاه کتاب تامین می کنند، از طرفی دیگر پوشش قوی رسانه های جمعی موجب می شود؛ دسته ای دیگر از افراد تحت تاثیر تبلیغات به نمایشگاه مراجعه میکنند که البته این دسته درصد قابل توجهی از آمار را به خود اختصاص می دهند؛ در نهایت یک احساس رضایت و فرهیختگی در مخاطبان به وجود می آید که در نوع خود یک تغییر مثبت است. 

طالبی با بیان که نمایشگاه کتاب تهران زمینه ساز ارتباط مستقیم ناشران و مخاطبان است گفت:جامعه ناشران از طریق گفتگو با مخاطبان، بازخورد هایی را دریافت می کنند که در پیشرفت کاری آن ها بسیار نقش دارد. 

عادل طالبی به عنوان یکی از متخصصین حوزه کسب و کار های دیجیتال معتقد است: نمایشگاه مجازی کتاب تهران صرفا یک فروشگاه خواهد بود و تبیینی برای مسائل ذکر شده اندیشیده نشده است و الزامی در برگزاری نمایشگاه کتاب به صورت مجازی وجود ندارد و بهتر است این رویداد نظیر خیلی از نمایشگاه ها و رویداد های مختلف یک سال تعطیل شود. 

طرح فروش فصلی کتاب، راهکاری برای جبران خسارات 
برخی از کارشناسان حوزه کتاب با تاکید بر این که نمایشگاه بین المللی کتاب تهران سالانه تزریق نقدینگی برای ناشران را به دنبال دارد، معتقدند در شرایظ کنونی طرح های بهتری برای حمایت از ناشران وجود دارد. 

محمد حقی مدیر نشر کتابستان ضمن بیان اینکه در حال حاضر باید دنبال راهی برای ایجاد نقدینگی برای ناشران باشیم گفت:دولت می تواند بخشی از خسارات را از طریق زیرساخت های موجودی که در اختیار دارد و یا با استفاده از روش های تزریقی جبران کند. 

وی افزود:یکی از زیرساخت های موجود طرح های فروش فصلی کتاب است که در صورت افزایش اعتبار و بودجه آن، شاهد جبران بخش عمده ای از خسارات حوزه نشر خواهیم بود؛ هم چنین وزارت فرهنگ و ارشاد می تواند از طریق اعطای تسهیلات و اعطای وام معطوف به اقلام تولید نظیر کاغذ گامی مهم در راستای حمایت از ناشران بردارد؛ اگر این اتفاقات به خوبی رقم بخورد یک گردش مالی 5 برابری نسبت به سال های گذشته در صنعت نشر ایجاد خواهد شد. 

مدیر نشر کتابستان درباره برگزاری حضوری نمایشگاه کتاب گفت: در فصل تابستان در صورت کاهش روند بیماری کرونا، امکان برگزاری نمایشگاه کتاب تهران به صورت حضوری وجود دارد البته باید تدابیری در جهت کاهش تراکم جمعیت نظیر افزایش زمان نمایشگاه و تقسیم بندی غرفه ها برای حضور در روز هایی خاص حتما اندیشیده شود. 

وی معتقد است نمایشگاه کتاب تهران همیشه فروشگاه کتاب بوده و هست و برگزاری این رویداد به صورت مجازی به ماهیت ماجرا ضربه ای وارد نمی کند، اما باید دید تعریف وزارت فرهنگ و ارشاد از نمایشگاه مجازی کتاب تهران چیست و چه فکری برای جبران خسارت ها شده است. 

از نگاه محمد حقی، مدیر نشر کتابستان برگزاری مجازی این رویداد به صورت یک برنامه ای که ناشران در آن غرفه دارند، خسارات دو چندان را برای ناشران خرد و متوسط به دنبال دارد؛ چرا که ناشران صاحب نام با خرید تبلیغات در سطح سایت بخش عمده ای از فروش را از آن خود می کنند درحالیکه ناشران خرد منابع مالی برای انجام تبلبغات ندارند. 

وی در آخر افزود: ناشران صاحب نام نیز در این مدت متحمل خسارات فراوانی شده اند، اما با توجه به زیرساخت های قوی خود توان عبور از بحران را دارند؛ دراین میان باید بستری مناسب برای حمایت از ناشران خرد و حتی متوسط فراهم شود.


اخبار مرتبط با این خبر


نام :  
پست الکترونیکی :  
نظر شما :