English

نمایشگاه مجازی کتاب خروجی قابل قبول در تبادلات رایت ندارد

آرشیو خبر بازدید: 763 کد مطلب: 5874  

نمایشگاه مجازی کتاب خروجی قابل قبول در تبادلات رایت ندارد

تسنیم
مدیر آژانس ادبی پل می‌گوید: رایت سنتر نمایشگاه مجازی کتاب خروجی مشخصی نخواهد داشت؛ زیرا با شرایط و امکانات موجود در سایت امکان تبادلات رایت کم است و باید امکانات دیگری به بخش رایت سنتر اضافه شود.
۱۳۹۹ چهارشنبه ۸ بهمن ساعت 10:50

 نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران که قرار بود شش روزه برگزار شود و نهاینا چهار روز دیگر نیز تمدید شد.  روز دهم به کار خود پایان می دهد. یکی از بخش‌های این نمایشگاه «دیجیتال رایت سنتر» نام دارد که فضایی برای فروش رایت و تعامل میان ناشران داخلی و ناشران خارجی شرکت کننده در نمایشگاه را فراهم ساخته بود.

اینکه این بخش تا چه اندازه موفق بوده و اساس زمانیکه بخش‌های رایت سنتر نمایشگاه‌های بزرگ چون فرانکفورت و ... در رویداد مجازی موفق نبوده‌اند‌، آیا انتظار موفقیت در این بخش‌ نمایشگاه مجازی منطقی است یا خیر. را باید با کارشناسان این حوزه پاسخ دهند.

در بخش رایت سنتر نمایشگاه مجازی و به طور مشخص در بخش آفلاین آن روزانه ویبینارها و نشست‌هایی برگزار می‌شود. هنوز خروجی مشخصی از میزان قراردادهای بسته شده میان ناشران خارجی و ناشران داخلی حاضر در این بخش بیرون نیامده است،‌ اما مجید جعفری اقدم، مدیر آژانس ادبی پل، می‌گوید که نباید انتظار چندانی داشت.

وی در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به نمایشگاه مجازی کتاب گفت:‌ من با نمایشگاه مجازی کتاب بسیار موافقم، خانه کتاب و ادبیات ایران نیز زحمت بساری کشیده است، منتهی ایرادات و مشکلاتی در محتوا وجود داشته و دارد. اما به هر حال این تجربه اول است و بهتر از این هم خواهد شد. طبیعتاً ناشران به خصوص ناشران ضعیفتر خیلی خوشحالند که کتاب‌هایشان بیشتر دیده شده و مخاطبان بیشتری با کتاب‌ها ارتباط برقرار کرده‌اند.

جعفری‌اقدم با اشاره به بخش رایت سنتر افزود:‌ می‌دانید که رایت سنتر چه در نمایشگاه فیزیکی کتاب و چه در رویداد مجازی آن بیشتر یک شوخی بوده است، منتهی در مجازی به نظر من این بخش پیشرفت خیلی خوبی نسبت به فیزیکی داشته است؛ منتهی هنوز نواقص بسیار دارد، با همه این نقص‌ها من باز از بخش رایت این نمایشگاه راضی هستم. 

مدیر آژانس ادبی پل با اشاره به  حضورش در نمایشگاه‌های مجازی دیگر در دنیا یادآور شد: در نمایشگاه‌های دیگر همچون فرانکفورت و ... نیز در بخش رایت هیچ اتفاق خاصی رخ نداد،‌ نه برای ما نه برای ناشران دیگری که از آن‌ها پرس‌وجو کردیم. مگر اینکه افراد جدیدی برای معرفی کتاب‌هایمان پیدا کردیم.

 

وی ادامه داد:‌ اما در نمایشگاه مجازی کتاب تهران این اتفاق هم کمتر رخ داد‌؛ زیرا امکان برقراری ارتباط و ملاقات به صورت برخط برای ناشران وجود ندارد. دو امکان وجود دارد، یکی آنلاین که ناشران دو طرف با هم بحث و گفت‌وگو می‌کنند و به نوعی آشنایی و شناساندن هم مطرح است. که آن هم باز فرمالیته است. چون همه این افراد قدیمی هستند، افراد جدیدی نیامده‌اند نمایشگاه همان‌هایی هستند که ما سالهاست با آن‌ها آشنا هستیم،‌ اگر ناشران جدید هم در نمایشگاه بودندمی‌شد بازار جدیدی را به دست آورد.

جعفری‌اقدم افزود: در بخش آفلاین هم ویدئوهایی بارگذاری شده است،‌ که به درد بخش خارجی نمی‌خورد،‌ یکسری از ویدئوها هم معرفی ناشران خارجی است که برای ارتباط با ناشران ایرانی معرفی شده‌اند. به غیر از این موارد اتفاق خاص دیگری رخ نمی‌دهد. 

وی گفت: با اینکه ما سه بار اطلاعیه نمایشگاه مجازی کتاب را به ناشران مختلف در دنیا ارسال کردیم،‌ استقبال خوبی از بخش خارجی نشد،‌ تقریباً همان ناشران قدیمی که بازار ما را می‌شناسند و سال‌ها است با آن‌ها آشنا هستیم، آمده‌اند. موارد جدید هم به ندرت هست اما عمدتاً به درد مبادلات رایت و ... نمی‌خورد.

جعفری اقدم تصریح کرد: مابه عنوان آژانس ادبی پل با این ناشران حاضر در نمایشگاه از سال‌ها پیش همکاری داشته و داریم قراردادهایی با آن‌ها در دست اجرا یا امضا داریم  که امضای آن‌ها یا اجرایشان ربطی به نمایشگاه مجازی کتاب ندارد. نباید آمارسازی کنیم و بگوییم این تعداد رایت در نمایشگاه بسته شد. 

وی در پایان گفت:‌ با وجود همه نواقص من با بخش بین‌الملل نمایشگاه مجازی موافق هستم اما نیاز به تکمیل شدن دارد.


اخبار مرتبط با این خبر


نام :  
پست الکترونیکی :  
نظر شما :