جمعی از متخصصین صنعت نشر و مالکیت فکری بریتانیا گرد هم آمدند تا اثر بالقوهٔ تکنولوژی هوش مصنوعی را با عنوان «انسان و همراهیاش با ماشینها: تاثر هوش مصنوعی بر صنعت نشر»،بررسی کنند.
در ابتدا، آنا کالانبان، مدیر انتشارات Taylor& Francis و رئیس انجمن ناشرین اشارهای دارد به مزیتهایی که هوش مصنوعی و دنیای دیجیتال میتوانند برای ناشرین فراهم کنند و خاطرنشان میکند که در دورهٔ فراگیری ویروس کرونا، بخشی از خدمات الکترونیکی اهمیت خود را به همگی ثابت کرد. به اعتقاد وی «تکنولوژی توانست زمانی که بشر از هم دور افتاده بود، آنها را در کنار یکدیگر نگه دارد». آنا این سوال را مطرح میکند که «تکنولوژی، در صورت بهرهبرداری ایدهآل از آن، چه ظرفیتهایی میتواند برای ما ایجاد کند؟».
آنا گزارش میدهد که سرمایهگذاری ناشرین در دنیای الکترونیک چند برابر شدهاست، در حالی که اکثریت تصور میکنند این صنعت همچنان به روال گذشته در حال کار است. این گزارش نشان میدهد که در بریتانیا، استفاده از ابزار الکترونیک توانسته است مشتریان جدید و راهحلهایی نو برای ناشرین فراهم کند و اکنون ما در زمانهای هستیم که این نوع تغییرات بیشتر و بیشتر مشاهده میشوند.
در ادامه به این مسأله اشاره میشود که هوش مصنوعی (AI) قرار نیست جایگزین انسان و یا کتاب بشود، بلکه قرار است راهی برای خلاقیت بیشتر برای ناشرین باز کند که بدینوسیله بتوانند محصولاتی گیراتر و سودمندتر با کارایی بیشتر ارائه کنند. بر همین اساس، دیده میشود که دولت بریتانیا هم در راستای اهداف کلی خود، سرمایهگذاری عظیمی در راستای پیشرفت هوش مصنوعی داشته است تا بتواند در این صنعت از پیشرو ها باشد. اگرچه چاالشهایی هم در این راه وجود دارد که مهمترین آن، در این گزارش، عدم آشنایی افراد با فناوریهای هوش مصنوعی است، که با بورسیههای تحصیلی دولت (بیش از ۱۰۰۰ مورد در بریتانیا) حل این مسأله نیز قابل تصور است.
در صنعت نشر استفادههای مختلفی برای هوش مصنوعی میتوان در نظر گرفت. دقیقتر بگوییم، این هوش مصنوعی از نوع اولیه آن است که در این صنعت کاربردیست، گونهای که برای انجام وظایف خاص طراحی شده و من جمله رده گسترده فعالیتهایی که در آن بکار گرفته میشود عبارتند از تشخیصهای پزشکی، پلتفرمهای تجارت الکترونیک، کنترل ربات و دورسنجی و تشخیص سلایق افراد و ارائهٔ سرویس های منحصربفرد.
AI یا هوش مصنوعی، برای خلق و توسعه زمینههای تخصصی و صنایع بسیاری شامل امور مالی، بهداشت و درمان، آموزش، حمل و نقل و بیش از اینها بکار گرفته شدهاست.
آینده هوش مصنوعی در کلاسهای درس، خیلی درخشان به نظر میرسد. یکی از هیجان انگیزترین نوآوریها، ایده معلم یا دستار هوش مصنوعی شخصی برای هر دانش آموز منحصر به فرد است. از آنجا که یک معلم به تنهایی نمیتواند با تمام دانشجویان در یک زمان کار کند، معلمهای هوش مصنوعی به دانش آموزان این اجازه را میدهند که کمکهای فردی بیشتری را در زمینههایی که به آن نیاز دارند، دریافت نمایند.
آموزگاران هوش مصنوعی همچنین ایدههای دلهره آور آزمایشگاههای آموزشی یا آموزگاران انسانی را که ممکن است باعث استرس و اضطراب برای بعضی دانش آموزان شود را از بین میبرد. در کلاسهای درس آینده، مبحث اطلاعرسانی محیطی میتواند نقش سودمندی را ایفا کند.
همچنین در تدامه این گزارش، تاکید زیادی بر حل چالشهای پیشروی هوش مصنوعی شده است و آموزش نیروی کار و همچنین مشتریان برای استفاده از این تکنولوژی بهعنوان یک اولویت مطرح میشود.
مترجم : نوید نصرالهی شهری