محمد هوشنگ نژاد؛ مدیر شرکت مشاوران طرح مدیا با بیان اینکه در سالهای اخیر آشفتگی زیادی در حوزه چاپ دیجیتال رخ داده است، گفت: تعداد زیادی ماشینآلات چاپ دیجیتال بدون ارزیابی کاربرد و کارایی این ماشینآلات به کشور وارد شده است و این موجب شده است که بخش زیادی از فعالان این حوزه کار مشابه و یکسانی انجام دهند و شاهد نوآوری در این زمینه نیستیم.
وی ادامه داد: این در حالی است که اگر متولی مشخصی برای چاپ دیجیتال وجود داشت میتوانست برنامهریزی مناسبی انجام شود تا هر یک از فعالان و دستاندرکاران این حوزه در یک شاخه از چاپ دیجیتال مشغول کار شود و با این اقدام بازار کار به صورت یکسان رشد کند.
هوشنگنژاد با اشاره به تبعات حضور دستاندرکاران این حوزه در یک رشته کاری، توضیح داد: این موضوع موجب شده است که همه به سمت دستگاه بنر بروند یا در بخش نشر متمرکز شوند زیرا این کار موجب ایجاد رقابت منفی میشود و این رقابت در ادامه به ورشکستگی واحدهای صنفی منجر شود به طوری که در شهرهای کوچک شاهد هستیم که افراد مجبور میشوند برای پرداخت بدهیهای خود دستگاههایشان را به حراج بگذارند.
وی با بیان اینکه استمرار این وضعیت برای من و همکاران فعال در این حوزه اصلا خوشایند نیست، عنوان کرد: ای کاش از ابتدا کارها به طوری برنامهریزی میشد که فعالان چاپ دیجیتال دستگاههایی در لاینهای مختلف به کشور آورده شود و ما را از یکسری کارهایی که با کمبود روبرو است بینیاز کند و به نوعی همپوشانی داشته باشد.
هوشنگنژاد تاکید کرد: نکتهای که در چاپ دیجیتال وجود دارد و در چاپ افست وجود ندارد این است که افراد در چاپ افست هر کدام تکهای از کار را انجام میدهند اما گویی همه آنها مالک کار هستند و کار تیمی انجام میدهند اما در چاپ دیجیتال به دلیل اینکه همه افرادی که در این حوزه کار میکنند در رده سنی جوان هستند و میخواهند یک شبه پولدار شوند، میخواهند همه چیز را به صورت انحصاری انجام دهند و این موضوع موجب شده است که کار درست پیش نرود.
مدیر شرکت مشاوران طرح مدیا در بخش دیگر صحبتهای خود با ذکر مثالی در این زمینه گفت: در چاپ افست کار در سه مرحله لیتوگرافی، چاپخانه و صحافی به صورت مرتب و منظم انجام میشود ولی یک فعال چاپ دیجیتال در این حوزه همه دستگاههای مرتبط با کار خود را خریداری و در کنار هم قرار میدهد چون نمیخواهد کار را به شخص دیگری بسپارد در حالی که این شیوه کاری نادرست است.
وی همچنین به موضوع انباشت ماشینآلات و دستگاههای چاپ دیجیتال اشاره کرد و گفت: به دلیل عدم هدایت نادرست ورود ماشینآلات و تجهیزات چاپ دیجیتال با ما موضوع انباشت دستگاه در این حوزه روبرو هستیم و برای اینکه از این به بعد کمتر با این مشکل روبرو شویم باید برای کارهای خود برنامهریزی داشته باشیم.
هوشنگنژاد با بیان اینکه برنامهریزی برای باسواد کردن فعالان این صنعت باید در اولویت اقدامات قرار گیرد، توضیح داد: دستاندرکاران این حوزه باید در زمینه علم تجارت و چاپ همچنین علم مردمداری باسواد شوند و بدانند که با تجمیع همه اقدامات چاپی در یک مجموعه به دیگر فعالان و دستاندرکاران این حوزه صدمات زیادی وارد و منجر به ورشکستگی آنها شود.
وی تاکید کرد: در این زمینه اتحادیههای صنفی که داعیه مسوولیت چاپ دیجیتال دارند باید پیشقدم شوند و برای آموزش اعضای خود اقدام کنند، البته جای دستاندرکاران و فعالان چاپ دیجیتال در هیات مدیره اتحادیههای صنفی فعال در حوزه چاپ خالی است و از نظرات و دیدگاههای آنها برای برنامهریزی کمتر بهره گرفته میشود و باید در این زمینه تجدیدنظر شود.
هشتمین نمایشگاه چاپ دیجیتال از 29 خرداد تا 1 تیر در محل دایمی نمایشگاههای شهرداری تهران واقع در بوستان گفتگو برپا خواهد بود.