پایگاه اطلاع رسانی صنعت چاپ ایران
زنگ خطر کاهش تعداد کتابفروشی ها به صدا درآمد

یک نویسنده گفت: معرفی کتاب فروشی‌های معتبر می‌تواند در جلوگیری از خطر تعطیلی کتاب فروشی‌ها در دستور کار قرار بگیرد.

 

مهناز فتاحی نویسنده و پژوهشگر گفت: وضعیت بازار نشر متاثر از شرایط اقتصادی موجود است، گران بودن قیمت کاغذ و مسائل مربوط به چاپ مواردی هستند که در قیمت تمام شده‌ی کتاب و وضعیت فروش آن موثر خواهند بود.

تاثیر وضعیت نشر بر روی سه حلقه ارتباطی 

به گفته فتاحی نوسانات موجود تاثیر زیادی را بر روی ناشر، کتابفروش و مخاطب خواهد گذاشت، در دوران کرونا شرایطی وجود داشت که باعث تعطیلی اکثر کتاب فروشی‌ها شده بود و با وضعیت نابسامان نشر قابل پیش بینی است که شرایط اقتصادی کشور باعث شود قیمت تمام شده‌ی یک کتاب افزایش پیدا کند.

کاهش تقاضا در بازار کتاب

فتاحی گفت: علاقه‌ی کم افراد به کتاب و کاهش تقاضای خرید آن موضوع مهمی است که مخاطب باید با ایجاد علاقه، به مطالعه کتاب روی بیاورد.

به گفته فتاحی با کاهش تقاضای خرید کتاب از سوی مردم کتاب فروشی‌ها متضرر خواهند شد و به مرور از این راه کسب درآمدشان قطع خواهد شد، در چنین وضعیتی کتاب فروش به سراغ شغلی پردرآمدتر می‌رود.

این نویسنده می‌گوید برای افزایش تقاضای کتاب در جامعه صرف شعار و برنامه ریزی کاربردی نیست و باید بدانیم چگونه می‌توان میزان طلب کتاب را از سمت مردم افزایش دهیم.

لزوم علاقمندی کودکان به کتابخوانی

فتاحی گفت: اگر بتوانیم بر اساس اصولی دقیق بر روی کودکان سرمایه گذاری کنیم و در جهت علاقمند کردن آن‌ها به بحث کتاب و کتابخوانی موثر باشیم این تقاضا در کودکان و نوجوانان به وجود خواهد آمد.

به گفته او انتظارات در زمینه‌ی حمایت از کتاب و کتابخوانی قاعدتا از سوی ارگان‌های دولتی است، از دولت این انتظار وجود دارد که برای گسترش فضای کتابخوانی در کشور طرحی حمایتی ارائه و اجرایی کند، تاثیر پتانسیل غیر دولتی، چون مردم و به ویژه خیرین بر هیچ کس پوشیده نیست.

کافه کتاب پدیده جدید کتابفروشی ها

بر اساس گفته‌های فتاحی راه اندازی کافه کتاب‌ها پدیده جدیدی است که کتاب فروشی‌ها سعی می‌کنند به کافه کتاب تبدیل شوند تا گروه گسترده‌ای از مردم برای استفاده از کتاب به آن‌ها مراجعه کنند.

فتاحی گفت: کتاب فروشی‌ها فقط مغازه‌هایی نیستند که کتاب عرضه می‌کنند در حقیقت کتابفروشی‌ها نمادی از فرهنگ مردم و کشور ما هستند، فعال بودن کتابفروشی‌ها نشان دهنده جایگاه فرهنگ در میان مردم و میل و رغبت آن‌ها نسبت به مقوله‌ی فرهنگ و ادبیات است.

او می‌گوید: یک سری طرح‌ها همانند ساخت فیلم و انیمیشن، نمایش بر اساس محتوای کتاب قابلیت اجرایی دارند، همچنین برگزاری مسابقات کتابخوانی و حمایت صداوسیما و رسانه‌ها از کتابفروشی‌ها می‌تواند در فعال بودن کتابفروشی‌ها موثر باشد.

فتاحی گفت: اگر بسیاری از فعالیت‌ها کتاب محور شود و دسته‌ای از فعالیت‌هایی که به سبب محتوایشان به کتاب فروشی‌ها منتقل شوند در فعال ماندن کتابفروشی‌ها موثر خواهد بود.

منتشر شده توسط باشگاه خبرنگاران جوان در تاریخ ۱۴۰۱ جمعه ۳ تير
کدخبر:6129منبع:باشگاه خبرنگاران جوانتاریخ انتشار:۱۴۰۱ سوم تيرلینک خبر: http://www.www.baketabonline.ir/Pages/News-6129.aspx