یکی از کارکردهای صادرات ، رونق بخشیدن به چرخه کسب وکار داخلی است. صادرات صرفا به معنای ارز آوری وجذب درآمدهای ارزی نیست. اگر نظام صادراتی یک حوزه وصنف بصورت منطقی فعالیت کند ناگزیر سایر بخشها هم از آن متاثر خواهند شد.
یکی از کارکردهای صادرات ، رونق بخشیدن به چرخه کسب وکار داخلی است. صادرات صرفا به معنای ارز آوری وجذب درآمدهای ارزی نیست. اگر نظام صادراتی یک حوزه وصنف بصورت منطقی فعالیت کند ناگزیر سایر بخشها هم از آن متاثر خواهند شد. البته باید پذیرفت که همه واحدهای صنفی وصنعتی قابلیت و ظرفیت صادراتی ندارند.اما اگر نظام صادرات صنعت چاپ کشور درست عمل کند وحداقل بخشی از واحدهایی که ظرفیت صادراتی دارند به تولید برای صادرات روی بیاورند، ناگزیر توان فعالیت دربازار داخلی نداشته واز این رهگذر فضای کسب وکار داخلی برای فعالیت سایرین رونق می گیرد.
اما صنعت چاپ در حوزه صادرات(بویژه در سالهای اخیر)چه کرده است؟ بدون تردید بخش عظیمی از این فعالیت بر عهده ی اتحادیه ی مربوطه است . اتحادیهای که درصورت حرکت بر مدار صحیح و منطقی خود، میتواند بسیار اثرگذار و نتیجهبخش باشد. ارزیابی و آمایش سرزمینی، مطالعه بازارهای بالقوۀ منطقهای، ترغیب واحدهای برخوردار به سمت سرمایهگذاریهای مشترک در کشورهای همسایه، حضور جدی، فعال و مبتنی بر برنامه در نمایشگاههای تخصصی منطقهای از بدیهیترین برنامههایی است که با اندکی اهتمام در کوتاهمدت میتوان به آنها دست یافت.
اما متاسفانه آنچه از عملکرد اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ مشاهده میشود، بیشتر به رفع تکلیف و گذران وقت شبیه است تا اتحادیهای تخصصی!
حداقل انتظار از این اتحادیه تخصصی در روز ملی صادرات، ارایه گزارش آماری از حجم صادرات محصولات چاپی در سال گذشته، وضعیت و ظرفیتهای بالقوه چاپ کشور در امر صادرات، مزیتهای نسبی صنعت چاپ ایران نسبت به سایر رقبای منطقهای، بررسی راهکارهای رفع موانع صادراتی و نظایر آن بود که در کمال ناامیدی با بیانیهای تکراری مملو از شعارهای بدون پشتوانه روبرو شدیم.
اما یکی از راههای اطلاع از کم و کیف فعالیت هر اتحادیه رجوع به وب سایت یا پایگاه اطلاع رسانی آن مجموعه است.بد نیست شما هم به پایگاه اطلاع رسانی اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ ایران به نشانی Www.ipieu.com سر بزنید تا ببینید چه چیزی دستگیرتان می شود؟!!!
خوب است خودتان را بجای یک سفارش دهنده خارجی بگذارید که می خواهد از وضعیت صنعت چاپ ایران باخبر شود ویا احیانا سفارش کار چاپی بدهد.
ابتدا باید عرض کنم که از کلیه کشورهای خارجی ،فقط سفارش دهندگان محترم کشور دوست وهمسایه، افغانستان می توانند از اطلاعات ذی قیمت !!! این وب سایت استفاده کنند.چرا که به غیر از زبان فارسی هیچ زبان دیگری فعال نیست!!!
تقریبا هیچ گزارش،آمار ویا نموداری از وضعیت چاپ ایران در این وبسایت مشاهده نمی شود.
به بخش اخبار که مراجعه می کنید آخرین اطلاعات مربوط به یکماه گذشته و آنهم در مورد لیبل است. البته یک فیلد جذاب هم در این بخش وجود دارد بنام"اخبار جزیره"که توضیح داده نشده،منظور کدام جزیره است؟!!!!
بخش اعضا بیش از یک سال است که در حال بروز رسانی است.(تاریخ بروز رسانی 14/7/93) ومشخص نیست چه واحدهایی با کدام ظرفیت عضو این اتحادیه هستند؟
در بخش اهداف هم بغیر از یک پاراگراف حرفهای کلی، مملو از اغلاط املایی، چیزی عایدتان نخواهد شد.
در قسمت معرفی هیات مدیره به اسامی 9 مهندس! برمی خورید که متاسفانه توضیح داده نشده هریک از این مهندسین چه وظیفه ای را در اتحادیه عهده دار هستند.
بدیهی است با این سبک وسیاق اطلاع رسانی، از اتحادیه ای که داعیه ی راهبری صادرات صنعت چاپ را دارد نمی توان انتظار ی داشت ،اما میتوان وباید نگران بود .چرا که آسیب عافیت طلبی خطری است که همواره اتحادیهها و تشکلهای صنفی را تهدید میکند و در سایه ی عدم نظارت بر عملکرد هیات مدیره است که تبدیلشدن آن تشکل به حیاط خلوتی برای سایر فعالیتهای تجاری و صنفی دور از انتظار نخواهد بود.
ارائه گزارش عملکرد، معرفی اعضاء و امکان ارتباط با آنان،نظارت بر منابع مالی و چگونگی هزینهکرد آن و نظارت بر فعالیت هیات مدیره و بررسی عملکرد آنان مطابق اهداف مصرح در اساسنامه از نکاتی است که میتواند از بروز کلونی فساد و حیاط خلوت جلوگیری کند.