English

دولت با افزایش تعرفه نباید دست تولیدکنندگان نهایی را ببندد

آرشیو خبر بازدید: 2823 کد مطلب: 2088  

دولت با افزایش تعرفه نباید دست تولیدکنندگان نهایی را ببندد

خبرگزاری ایپینا
بدنبال برگزاری بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی چاپ و بسته‌بندی باچند از تن از شرکت‌کنندگان دراین نمایشگاه به گفتگو نشستیم ونظر آنان را در خصوص کیفیت نمایشگاه ومسایل پیرامونی صنعت چاپ جویا شدیم.
۱۳۹۴ يکشنبه ۶ دي ساعت 08:36

در ابتدا ضمن توضیحاتی در خصوص شرکت مهیاران و حوزه‌ی فعالیت  این شرکت بفرمایید:

من رضا انصاری راد، مدیرعامل شرکت مهیاران هستم. این شرکت در حال حاضر نماینده انحصاری چند شرکت ترکیه‌ای و ایتالیایی در صنعت چاپ و بسته‌بندی است. حوزه‌ی فعالیت ما در این شرکت به عنوان نماینده انحصاری، شامل واردات ماشین‌آلات چاپ، لفاف‌ها، شرینک استیپ‌ها، لیبل‌های OPP، لیبل‌های پشت چسب‌دار، درب‌های پاشنده‌ها و همچنین درب‌های آرایشی و بهداشتی است.

آیا در سال‌های گذشته سابقه‌ی حضور در این نمایشگاه را داشتید یا برای نخستین بار در این نمایشگاه شرکت کردید؟

امسال چهارمین سال است که به صورت متوالی در این نمایشگاه شرکت کردیم.

آیا صرفا هدف شما از شرکت در این نمایشگاه جذب مشتری است؟

هدف از شرکت در یک نمایشگاه طبیعتا جذب بازار، ارائه نوآوری‌های جدید است. هدف من هم  به عنوان یک شرکت واردکننده ، جذب بازار ایران و معرفی و ارائه آن چیزی است که در یک سال گذشته به عنوان دست‌آوردهای کشورهای دیگر تلقی شده است.

با توجه به نمایشگاه‌های مطرح جهان در حوزه‌ی صنعت چاپ، نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی ایران را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

متاسفانه با توجه به عدم برنامه‌ریزی صحیح در برگزاری، این نمایشگاه قابل مقایسه با نمایشگاه‌های سایر کشورها نیست، لذا در نظر گرفتن بدترین روز از سال برای برگزاری یک نمایشگاه بین‌المللی و عدم توجه مجریان به همزمانی برگزاری آن و تعطیلات کریسمس گویای این عدم مدیریت است. حتی در ترکیه هم که عید قربان و عید فطر بزرگترین اعیاد آن‌ها محسوب می‌شود، جشن کریسمس را در بازه‌ی زمانی طولانی به تعطیلات می‌روند. بنابراین در نظر گرفتن این روز برای برگزاری نمایشگاه در سطح بین‌المللی واضح است که عدم حضور شرکت‌های خارجی را در پی دارد. به همین خاطر است که شاهد مشارکت حداکثری خارجی‌ها در این نمایشگاه نیستیم. به عنوان مثال ما در این نمایشگاه شاهد شرکت‌های ایتالیایی نیستیم، با توجه به این که ما در شرکت مهیاران نماینده سه شرکت ایتالیایی هم هستیمم اما شرکت‌های خارجی نه تنها حاضر به حضور در این نمایشگاه به عنوان شرکت‌کننده نیستند، بلکه به عنوان بازدیدکننده هم در این نمایشگاه حضور پیدا نمی‌کنند.

با توجه به توضیحات ، به نظر شما آیا این نمایشگاه در سطح بین‌المللی برگزار می‌شود؟

اگر تعریف از برگزاری نمایشگاه در سطح بین‌المللی 30 غرفه چینی، 20 غرفه ترکیه‌ای، 2 غرفه آلمانی و به یدک کشیدن واژه‌ی  بین‌المللی به عنوان یک پسوند باشد، بحثی نیست. در غیر این صورت و با تعریف صحیح از بین‌المللی بودن یک نمایشگاه، باید گفت این نمایشگاه در این سطح برگزار نمی‌شود و این در حالی است که  نمایشگاه دبی با انتخاب بهترین زمان ممکن و با برنامه‌ریزی و مدیریت صحیح به عنوان مثال به جای 20 شرکت ترکیه‌ای میزبان 100 شرکت ترکیه‌ای است.

شما به عنوان مدیرعامل یک شرکت واردکننده، وضعیت بازار صنعت چاپ ایران را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

با توجه به شرایط موجود، وضعیت صنعت چاپ را به لحاظ کیفیت نمی‌توانیم با سایر کشورهای مطرح در این حوزه مقایسه کنیم. با توجه به هزینه‌های تولید، تعرفه‌های واردات، مواد اولیه، ماشین‌آلات، تا زمانی که تبادل آزاد تجاری در بازار ایران برقرار نشود، شاهد این اختلاف کیفیت در صنعت چاپ ایران با سایر کشورها هستیم. وقتی تعرفه واردات کاغذ در ترکیه صفر درصد و در ایران 4 درصد است چگونه از تولیدکننده باید انتظار داشت که با استفاده از بهترین کاغذهای برزیلی و فنلاندی، سطح کیفیت محصول نهایی خود را ارتقا دهد تا توان رقابت در بازار جهانی را داشته باشد.

در خصوص جذب مشتری تا چه اندازه با آنچه که تصور داشتید موفق بودید؟

من به دنبال این نیستم که در این نمایشگاه از صد نفر مراجعه‌کننده به غرفه ده نفر را الزاما مشتری شرکت کنم. اگر همان ده نفر با مقایسه کیفیت نمونه کار با نمونه‌های موجود در بازار هم به لحاظ کیفیت و هم به لحاظ نوآوری‌ها آگاهانه جذب شوند و من بتوانم با توجه به تکنولوژی‌های جدید، دید مشتری را به این صنعت تغییر دهم در این صورت موفق بودم.

با توجه به اینکه در دوران پساتحریم هستیم آیا این موضوع کمکی به پیشرفت در این صنعت خواهد کرد؟

این فرایندی نیست که در یک شب اتفاق بیافتد ضمن اینکه مقدمات تصویب نهایی برجام در هفته سوم یا چهارم ژانویه فراهم می‌شود. در این دوره باید به لحاظ تکنولوژی بازار ایران را برای رقابت در بازار جهانی آماده کرد. در خصوص بازار ایران مشکل دیگری که وجود دارد، نوسانات عجیب و افزایش قیمت یورو و دلار است. با توجه به این افزایش قیمت اگر حمایت دولتی نباشد کمر تولیدکننده خواهد شکست و با توجه به این موضوع و تاثیر آن بر قیمت مواد اولیه و تمامی هزینه‌ها ، نمی‌توان از تولیدکننده انتظار افزایش قیمت را نداشت. لذا دولت تا زمانی که از واردکننده، تولیدکننده داخلی و تولیدکننده نهایی حمایت نکند، شاهد هیچ پیشرفتی نه تنها در صنعت چاپ بلکه در سایر صنایع نخواهیم بود.

آیا افزایش تعرفه را می‌توان حمایتی برای تولیدکننده داخلی دانست؟

اگر موضوع حمایت از تولیدکننده داخلی باشد، دولت باید با سهولت بخشیدن به دسترسی مواد اولیه و تکنولوژی روز دنیا ، تولیدکننده داخلی را برای حضور در بازار قوی کند و با این روش، کیفیت محصول تولیدکننده را ارتقا دهد نه اینکه با افزایش تعرفه دست تولیدکنندگان نهایی را ببندد. وگر نه این همان مشکلی را ایجاد می‌کند که در حال حاضر در صنعت خودرو  شاهدش هستیم.

 با تشکر از حضور شما در این گفتگو

 

 


اخبار مرتبط با این خبر


نام :
پست الکترونیکی :
نظر شما :