با توجه به نزدیک شدن به برگزاری ششمین دوره از نمایشگاه چاپ دیجیتال ایران با وحید پیشان مدیر عامل شرکت دیجیتال تکنو پرینت به گفتگو نشستهایم تا نظر ایشان را به عنوان فعال این صنعت در خصوص روند و رشد چاپ دیجیتال جویا شویم.
ابتدا ضمن معرفی خودتان، در خصوص زمینه فعالیت شرکت توضیح دهید:
من وحید پیشان مدیر شرکت دیجیتال تکنو پرینت هستم. حوزهی فعالیت ما در این شرکت شامل فروش، نصب و راهاندازی انواع ماشین آلات چاپ دیجیتال از جمله چاپگرهای لارج فرمت و چاپگرهای چاپ سهبعدی و تامین قطعات یدکی و مواد اولیه است، ضمن اینکه این شرکت نماینده رسمی دو کمپانی دیزاین چین و زرتراکس لهستان هم میباشد.
با توجه به حوزه فعالیتتان روند و رشد چاپ دیجیتال را در جهان چگونه ارزیابی میکنید؟
چیزی که به عنوان رشد و روند اخیر چاپ دیجیتال در جهان مطرح شده است این است که چاپ دیجیتال در جهان پا را از فعالیت در عرصه تبلیغات فراتر گذاشته و در حوزههای دیگری در حال پیشرفت است. در حال حاضر در جهان از این چاپ استفادههای زیادی میشود که ضمن سرعت بخشیدن به روند کار، به کیفیت آن هم کمک میکند. امروزه در جهان از چاپ دیجیتال در دکوراسیونهای داخلی، صنعت نساجی استفادههای زیادی میشود. در واقع در جهان به غیر از پیشرفت در تولید و ساخت دستگاههای چاپ دیجیتال و مواد مصرفی شاهد پیشرفت و کاربردهای متنوع از چاپ دیجیتال هستیم.
به نظر شما بازار چاپ دیجیتال ایران در سالهای پیش رو دستخوش چه تحولاتی خواهد بود و اساسا رویکرد کسب و کار چاپ دیجیتال را در چه حوزههایی موفقتر میبینید؟
متاسفانه در حوزه چاپ دیجیتال در ایران شاهد هیچ پیشرفتی نبودهایم و باید گفت در مقایسه با چند سال گذشته هیچ تغییر و یا رشدی رخ نداده است. شاید به لحاظ استفاده از دستگاههای به روز از تکنولوژی دنیا بهرهمند شدیم و پیشرفت کردیم اما به لحاظ خروجی و کاربردهای بسیار زیاد این چاپ بهره کافی را نبردهایم. متاسفانه از کاربرد چاپ دیجیتال تنها به تبلیغات و تولید بنر و فلکس و مواردی از این قبیل بسنده کردیم. اگر بخواهیم کسب و کار چاپ دیجیتال را در چندسال آینده موفق ببینیم باید نگاه و رویکردمان را به این چاپ گسترش بدهیم و به کاربردهای دیگر این چاپ نگاه ویژهتری داشته باشیم، اگر این اتفاق نیفتد و همچنان خروجی چاپ دیجیتال تنها موارد تبلیغاتی باشد نه تنها شاهد هیچ پیشرفتی نخواهیم بود بلکه با افت مواجه خواهیم شد.
به نظر شما اجرای توافق برجام تاثیری در بازار چاپ دیجیتال، به خصوص حضور برندهای بزرگ بینالمللی در ایران خواهد داشت؟
قطعا به لحاظ حضور برندهای بینالمللی در ایران اجرای توافق تاثیر به سزایی خواهد داشت و با لغو تحریمها شرایط بسیار خوبی برای شرکتهای واردکننده عمده ایجاد میشود اما با توجه به بحث نقدینگی این موضوع برای شرکتهای واردکننده پایین دستی تاثیری نخواهد داشت. به طور کل تا رویکرد ما به این چاپ تغییر نکند توافق هم به پیشرفت چاپ دیجیتال کمکی نخواهد کرد.
با توجه به حضور شما در ششمین نمایشگاه چاپ دیجیتال، انتظار شما از این دوره نمایشگاه چیست؟
در این خصوص باید گفت این نمایشگاه جای نمایشگاههای دیگر را به خوبی پر کرده است و با توجه به مشکلات عدیده در نمایشگاه چاپ و بستهبندی تهران و عدم حضور بسیاری از شرکتها و برندها به دلیل وجود حاشیه بسیار در این نمایشگاه، شاهد حضور آنها در نمایشگاه چاپ دیجیتال هستیم. این نمایشگاه چه به لحاظ جانمایی غرفهها، ارائه خدمات و موارد دیگر موفق بوده است که این موضوع گویای حسن مدیریت مدیران اجرایی این نمایشگاه است.
با توجه به موفقیت این نمایشگاه اگر به صورت بینالمللی برگزار شود نه تنها موفقیت آن دو چندان میشود بلکه به مطرح شدن هرچه بیشتر این نمایشگاه کمک خواهد کرد. با توجه به شرایط کنونی حضور برندهای بینالمللی در این نمایشگاه برای ایجاد نمایندگی برندها در ایران کمک به سزایی میکند.