سرپرست مرکز علمی کاربردی فرهنگ و هنر واحد 5 تهران برخلاف بسیاری از اساتید و كارشناسان این صنعت ، بیان کرد: حدود 95 درصد از فارغ التحصیلان رشته چاپ جذب بازار کار می شوند.
حسن نقیپور سرپرست مرکز علمی کاربردی فرهنگ و هنر واحد 5 تهران در آستانه روز معلم در تشریح وضعیت آموزش صنعت چاپ و ارزیابی آن گفت: دانشجویان در مرکز علمی کاربردی واحد 5، به چند گروه تقسیم میشوند. درصد کمی از آنها واقعا علاقمندند و بااستعداد و به همين دليل ، در بازار کار هم بسیار موفق عمل می کنند. ازسويي برخی از دانشجویان با علاقه وارد این رشته میشوند و برخی دیگر به اجبار و عدهای هم پیش از ورود ، درگیر این رشته بودهاند؛ مانند کارگران یا مدیران چاپخانهها که بسیار بیشتر از دیگران از کلاسها بهره میبرند، زیرا برای درک مطالب نیازی به کارهای عملی ندارند و برای کسب دانش تئوری وارد این رشته میشوند.
وی اضافه کرد: آموزش عملی در صنعت چاپ به امکانات زیادی نیاز دارد . به همين دليل تلاش كرده ايم تا بستن قراردادهايي با چاپخانهها و سعی در ایجاد ارتباط با بدنه صنعت شرايط را براي برگزاري دوره هاي آموزشي و حضور دانشجويان در بدنه اين صنعت مهيا كنيم ، گرچه تا امروز از هیچ کدام از این راهها جواب صد در صد مناسبی نگرفته ايم .
نقی پور در ادامه به دلایلی که تاکنون اقدامات دانشکده نتوانسته به بازدهی مطلوبي برسد گفت: کنترل آکادمیک در محیط چاپخانه بسیار سخت است و هر چاپخانهای مقررات خاص خود را دارد. بنابراین از آنجایی که با محدودیت کارگاهی مواجه هستیم، آموزش در این بخش آنچنان که شایسته است ارایه نمیشود.
وی افزود: فارغ التحصیلان مقاطع مختلف چاپ زمانیکه وارد بازار میشوند باید فنون چاپ را بداند و ارایه امکانات با توجه به دلایل ذکر شده پیچیده است.
سرپرست مرکز علمی کاربردی فرهنگ و هنر واحد 5 تهران تاکید کرد: تفاوت دانشگاه علمی کاربردی با دیگر مراکز آموزشی این رشته این است که ما در اينجا تلاش مي كنيم تا طرز فکر کارگران و كارفرمايان را تغيير دهيم و آنها را به شكلي آكادميك و علمي تربيت كنيم .
نقی پور توضیح داد: امتیاز دیگر که البته از طرفی میتواند نقطه نگرانی هم باشد این است که مدرسان همگی از بدنه خود اين صنعت هستند . البته ازآنجاييكه اكثر آنها پژوهشگر نیستند و با رسم و رسوم کلاسداری و آموزش آکادمیک به دانشجویان آشنایی ندارند ، اين مساله يك نقطه ضعف تلقي مي شود هدف دوره کاردانی تربيت تکنسین، هدف دوره کارشناسی تربيت دانش حرفهای و شناخت کامل و توانایی آنالیز و هدف دوره کارشناسی ارشد ، تربيت پژوهشگر است. در حال حاضر بزرگترین نگرانی مراکز علمی کاربردی، در سوق دادن دانشجویان به سمت تحقیق و پژوهش است.
سرپرست مرکز علمی کاربردی فرهنگ و هنر واحد 5 تهران برخلاف بسياري از اساتيد و كارشناسان اين صنعت ، با بیان این موضوع که حدود 95 درصد از فارغ التحصیلان رشته چاپ جذب بازار کار می شوند، گفت : اصولا دانشگاه جامع علمی کاربردی با هدف تربيت نيروي كارآمد صنعتگر تشكيل شده است . با همين رويكرد تلاش مي كنيم تا در کنار دروس نظری به مباحث عملی در محل کارگاه های تخصصی چاپ نيز پرداخته شود تا بیشتر دانشجویان جذب بازار کار شوند .