English

آیا صنعت پارچه و منسوجات می تواند طلایه دار چهارمین انقلاب صنعتی باشد؟

آرشیو خبر بازدید: 1303 کد مطلب: 4381  

آیا صنعت پارچه و منسوجات می تواند طلایه دار چهارمین انقلاب صنعتی باشد؟

ایپینا/drupa
طی گزارشی که اخیرا منتشر شده است پیش بینی شده که انقلاب صنعتی بعدی در حوزۀ مد و پارچه و صنایع وابسته به آن به وقوع خواهد پیوست.
۱۳۹۷ دوشنبه ۲۸ خرداد ساعت 10:06

 

پیشگام بودن پارچه های هوشمند

بر اساس فناوری سینتیفیکا (Cientifica) ظهور وسایل پوشیدنی که مجهز به پارچه­ های هوشمند هستند همچنان بدون وقفه رو به رشد بوده و این پتانسیل وجود دارد که ارزش صنعت مد و پارچه تا سال 2025، به رقم 130 تریلیون دلار برسد. با اضافه شدن فناوری­ هایی نظیر چاپ سه بعدی یا نانوفناوری، دنیای مد امروزه تغییرات بسیاری را تجربه کرده است و حتی به نظر می ­رسد که این مقدار از تغییرات کمتر از حد انتظار بوده است.

منسوجات هوشمند طبقه­ بندی

در گذشته، ما گزارش­های متعددی در مورد پارچه ­های هوشمند ارائه نموده ­ایم مثلا زمانی که به معرفی کار لوران بوکر (Lauren Bowker) پرداختیم، کسی که جوهرهایی طراحی نموده که به شرایط محیطی و تغییرات بیومتریک پاسخ می­دهند. یک نمونه از کارهای لوران بوکر، تی شرتی است که در تماس با آب آلوده رنگش تغییر کرده و با شرایط جدید مطابقت پیدا می­کند. به طور خلاصه در مورد منسوجات هوشمند (یا پارچه­های الکترونیکی و لباس­های هوشمند) می­توان گفت که: دنیای مد در آینده نزدیک توأم با احساس بوده و به محرک­های خارجی واکنش نشان خواهد داد که این محرک­های خارجی عبارتند از منابع انرژی گرمایی، الکتریکی یا مکانیکی که در اطراف ما وجود دارند. با این وجود گزارش سینتیفیکا در بر دارندۀ یک طبقه­بندی دقیق­تری از پارچه­ های هوشمند است. این منسوجات می­توانند مکان فعلی و جایی که قرار است به آنجا برویم را نشان دهند. این دلیل کافی است که شما را از این موضوع جدید مطلع نماییم.

این گزارش به متمایز ساختن سه نسل از فناوری­های به کار رفته در تولید پوشیدنی­های پارچه­ای پرداخته است:

1- نسل اول مربوط به آنهایی است که یک حسگر خارجی روی لباس­ها وصل می شد. برای مثال می­ توان به همکاری بین لویس (Levi’s) و گوگل (Google) برای بافته شدن چنین فناوری روی لباس­ها اشاره کرد.

2- تولیدات نسل دوم دارای حسگری در درون بافت لباس­ها بودند که لباسهای ورزشی با برند آتوس (Athos) از مهمترین شرکت­هایی بود که به تولید این نسل از پوشاک روی آورده است.

3- در پوشش ­های نسل سوم، خود لباس نوعی حسگر است. در اینجا، فناوری و پارچه با هم ادغام شده­ اند. به این ترتیب میتوان گفت که پارچه همان فناوری است و یا بالعکس و این به نوع نگاه شما بستگی دارد.

بطور خلاصه میتوان گفت که پارچه ­های هوشمند از نوع نسل اول و دوم نوعی پوشاک به همراه فناوری الکترونیک هستند و این در حالی است که دستگاه­های نسل سوم از مد بعنوان حسگر استفاده می­کنند. بعنوان نمونه تی شرتی را در نظر بگیرید که رنگ آن قابل تغییر است. این نمونه خوبی است که می­توانید با توجه به آن ماهیت نسل سوم از پوشیدنی­ها را به دوستان خود توضیح دهید و این نسل از پوشیدنی­ها پتانسیل بالایی دارند که آینده را از آن خود کنند.

 

کدام بازارها سودمند هستند؟ حوزه هایی که رشد کلیدی دارند

 

گفته می شود که حوزه­های ورزشی، بهداشت و سلامت حوزه­ هایی هستند که بازارهای بسیار مناسبی برای اقلام پوشیدنی مبتنی بر منسوجات می­باشند. در بلند مدت این طور به نظر میرسد که منسوجات الکترونیکی پتانسیل بسیار بالایی دارند تا در حوزۀ پزشکی و پایش های بالینی بصورت گسترده مورد استفاده قرار بگیرند. با این حال، محدودیت­های قانونی زیادی در این راستا وجود دارند. اما استخراج داده­ های بیومتریک یا فاکتورهای محیطی و بازخورد شرایط محیطی در غالب تغییر رنگ لباس، در واقعیت امکان پذیر بوده و استفادۀ گسترده از این فناوری فقط به کمی زمان نیاز دارد و طبق گزارش فعلی به نظر میرسد که پارچه و منسوجات هوشمند تا 6 سال آینده گوی سبقت را از دیگر تولیدات این حوزه خواهند ربود.

آیا می­توانید پوششی را تصور کنید که بتواند نشان دهندۀ احساسات شما بوده و یا وقتی که ضربان قلب شما بیش از حد بالا رفت، به شما هشدار بدهد؟ چرا؟ یا چرا نه؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید!


اخبار مرتبط با این خبر


نام :
پست الکترونیکی :
نظر شما :