آلمانیزبانها دوست دارند ، خانه محل آسایش و آرامش باشد ، و نه چیزی شبیه اداره و محل کار ! از این رو در خانه ، تمایل دارند از حس غریبِ محیط کار فاصله بگیرند. لذا در مسیر بازگشت از محل کار ، نشریات مورد علاقه را به شکل کاغذی ، میخرند و در خانه میخوانند، تا با کاغذ آرامش بگیرند ،هر چند مطالب آن نشریات در محملهای دیجیتال نیز یافت شود
محمدرضا وصفی:شاید گمان غالب بر آن قرار گرفته باشد که دنیای دیجیتال ، تیک تاک آخر و زنگ جدا شدنِ کاغذ از دستان عُشقانِ خواندن را به صدا در آورده است. اما دنیای آلمانی زبان ، رفتاری متفاوت دارد. آنها در یک دست تبلت ، و در دست دیگر نشریه ای کاغذی به همراه دارند! چرا؟
بخشی از پاسخ ، به تفاوت رفتاری مردم انگلوساکسون ، با دنیای آلمانی زبان باز میگردد. آلمانها چندین برابر انگلوساکسونها به خواندن علاقه دارند و آن را بخشی از هویت خود میدانند . سرانه چاپ کتاب و نشریه هم گواه بر آن است.
اما این دلیل ، گواه خوبی برای عدم جدایی کاغذ از دستانِ مردمان کشورهای آلمانیزبان که تکنولوژی آنها را بلعیده است ، نیست ؟
پس پاسخ کجاست؟
- آیا حجم فرآوان کارخانههای کاغذ در آلمان و کشورهای اطراف باعث شده است ، تا کارخانهها برای چرخاندن خود ، نیاز به بازارسازی در مصرف کاغذ داشته باشند؟
- آیا ناشران برایِ حفظِ لوگو یا همان نشان خود، بین مردم ، حاضر نیستند با کاغذ خداحافظی کنند و بازارسازی میکنند ؟
- آیا شرکتهای تبلیغاتی با رفتن کاغذ ، محل پر درآمدی را برای درج آگهی از دست میدهند؟
پاسخ به این پرسش از خاستگاه رفتار فرهنگی ممکن است ، و نه اقتصاد !
...آلمانیزبانها مردمیاند که از دیرباز با ادبیات و اندیشه مأنوس بوده ، و بزرگانی چون هگل، گوته، شیلر، مارکس، فیخته، شلینگ، نیچه، موتسارت، اینشتین، برتولت برشت، ماکس وبر، هایدگر و ...به جامعه بشری تقدیم کردهاند. (البته در کنار جنگ و خون ، و راهانداختن دو جنگ بزرگ در قرن گذشته).
اما بازهم این تمام ماجرا نیست ، پاسخ را متخصصان علوم رفتاری و روانشناسان اجتماعی این گونه یافتهاند که ؛ آلمانیزبانها دوست دارد ، خانه محل آسایش و آرامش باشد ، و نه چیزی شبیه اداره و محل کار ! از این رو در خانه ، تمایل دارند از حس غریبِ محیط کار فاصله بگیرند. لذا در مسیر بازگشت از محل کار ، نشریات مورد علاقه را به شکل کاغذی ، میخرند و در خانه میخوانند، تا با کاغذ آرامش بگیرند ،هر چند مطالب آن نشریات در محملهای دیجیتال نیز یافت شود!
.... آمار رسمی نیز چنین پدیدهای را تایید میکند. هر آلمانی برای خرید نشریات ( البته به جز کتاب ) در سال 270 یورو هزینه میکند!