موسسه تحقیقاتی رویترز در گزارشی جامع نویدِ درآمدی ۷ تریبون دلاری از فروشهای آنلاین و ۳.۳ میلیارد دلاری از پادکستها را برای ناشرین تا سال ۲۰۲۵ میدهد. این روند که به دلیل شیوع همهگیری کرونا گسترش یافت، اکنون به یکی از مهمترین فاکتورهای موفقیت در سازمانهای مختلف تبدیل شده است.
بر اساس گزارشات ارائه شده، سال ۲۰۲۱، به عنوان اولین سال بعد از شروع همهگیری، شاهد تغییرات عظیمی در صنعت نشر و فروش خواهد بود. نیک نیومن، مدیر ارشد تحقیقات رویترز اعتقاد دارد که «قرنطینه و محدودیتهای اینچنینی، باعث تغییر عادات مردم شده است و رفتارهای جدیدی در آنها ایجاد کرده که امسال متوجه اهمیتسان خواهیم شد.»
این روزها تمرکز اصلی روی مسألهٔ درآمدزایی به صورت جهانی است و فروشهای داخلی اهمیت چندانی ندارند. بر اساس تحقیقی که در دسامبر سال ۲۰۲۰ روی ۲۳۴ انتشاراتی بزرگ در ۴۳ کشور انجام شد، بنظر دیدگاه های کلیدیای به دست آمده است که مرورشان خالی از لطف نیست.
بر اساس این تحقیق، ۷۶ درصد ناشرین برنامههای خود را در راستای گسترش فعالیتهای دیجیتال و اینترنتی متمرکز کردهاند و دید خود را نسبت به بازاریابی و خلاقیت تغییر دادهاند. به عقیده آنها، تبلیغات و جذب اینترنتی نسبت به فروشهای محلی و یا بیلبوردها اهمیت بسزایی دارد و معتقدند که باید رویدادهای دیجیتال بیشتری داشته باشند و فروش خود را از این طریق بالا ببرند.
شاید شروع این فرایند را بتوان در تعداد کتابی که فقط به صورت دیجیتال نشر مییابند دید، و یا در روزنامهها و نشریاتی که دیگر چاپ نمیشوند اما به کار خود در اینترنت ادامه میدهند (مانند ایندیپندنت - Independent UK) .
نتایج بدست آمده حاکی از آن است که مجموع درآمد حاصل از از فعالیتهای دیجیتالی ناشرین تا سال ۲۰۲۵ بالغ بر ۷ تریلیون دلار خواهد بود. مبلغی که حتی در صنعت هم میزان قابل توجهی است. علاوه بر این، تمایل بسیار زیادی به پادکستها (برنامههای رادیویی ضبط شده) و کتابهای صوتی در حال شکل گرفتن است. این در شرایطیست که اخیراً بعضی کتب نسخهٔ صوتیِ پرفروشتری نسبت به نسخه چاپی داشته اند. شاید این مسأله دلیل سرمایه گذاریهای عظیم اخیر شرکتهای مختلف (مانند اسپاتیفای و اپل) در این زمینه باشد.
نیک نیومن مدعی است که «این تغییرات غیر قابل اجتناباند و تمامی ناشرین کم کم باید به این سمت حرکت کنند، هرجای دنیا در هر اندازهای که باشند.»
مترجم : نوید نصرالهی شهری