رییس چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب حوزه دین گفت: به دلیل ناتوانی در پرداخت هزینه های تبلیغاتی، صدا و سیمای قم اخبار بزرگ ترین نمایشگاه کتاب دینی را تحریم کرده است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی صنعت چاپ و بسته بندی ایران، نشست خبری چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب حوزه دین با حضور حجتالاسلام ایزدپناه، مدیر اداره کل ارشاد استان قم، حامد حجتی، معاون فرهنگی اداره کل ارشاد استان قم، سیدمحمود حسینی، رییس چهارمین نمایشگاه بینالمللی کتاب حوزه دین و اصحاب رسانه در ساختمان ناشران قم برگزار شد.
در این نشست حجتالاسلام ایزدپناه، مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم گفت: وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی در اولین سیاستهای فرهنگی خود قم را به عنوان قطب فرهنگ دینی کشور مطرح کردند یعنی یکی از اصول سیاست فرهنگی دولت جدید این است که قم به عنوان پشتوانه، تغذیهکننده و تولیدگر فرهنگ، علوم و دانش دینی مطرح شود.
او سپس به حمایتها و کمکهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در برگزاری این نمایشگاه اشاره کرد و ادامه داد: در راستای حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از تبدیل قم به عنوان قطب فرهنگ دینی کشور، چهارمین نمایشگاه کتابهای حوزه دین برگزار شده است.
در بخش دیگری از این نشست، سیدمحمود حسینی، مدیرعامل تعاونی ناشران قم و رییس این نمایشگاه در سخنانی اظهار کرد: چهارمین نمایشگاه بینالمللی کتاب حوزه دین در فضای 11 هزار و 500 مترمربع در چهار طبقه در خانه ناشران از 11 دی تا 21 دیماه به مدت 10 روز در حال برگزاری است. در این نمایشگاه 44 ناشر از کشورهای لبنان، سوریه، عراق، اردن و مصر 13 هزار و 400 عنوان کتاب عرضه کردهاند.
او در اینباره گفت: البته ناشران کشورهای عربستان سعودی، مغرب و یمن نیز در این نمایشگاه کتاب دارند که این کتابها توسط دیگر ناشران خارجی در این نمایشگاه عرضه میشود و به طور کلی 150 ناشر داخلی و خارجی کتابهای خود را در این نمایشگاه عرضه میکنند.
حسینی سپس با انتقاد از وضعیت پوشش خبری این نمایشگاه در صدا و سیمای مرکز قم گفت: متاسفانه در دو سه روز ابتدایی برگزاری این نمایشگاه رسانه ملی در استان قم ما را تحریم خبری کرده بود و در طول این مدت مردم از برگزاری این نمایشگاه اطلاع نداشتند، این در حالی است که رسانه ملی در تهران بیشتر به اطلاعرسانی و انتشار اخبار این نمایشگاه پرداخت و در روزهای اخیر صدا و سیمای قم نیز به تبعیت از آنها به اطلاعرسانی در زمینه برگزاری نمایشگاه پرداخت.
حسینی در پایان دلیل عدم پوشش خبری از سوی صدا و سیمای قم را پرداخت نکردن هزینه تبلیغات دانست و به شدت از این موضوع انتقاد کرد.
نشست خبری نمایشگاه قم به کار خود پایان داد اما نکته ای که اهمیت دارد این است که چرا یکی از بزرگ ترین نمایشگاه های کشور که در آن چندین قشر مهم جامعه از جمله چاپ و نشر حضور دارند به دلیل عدم پرداخت هزینه برای تبلیغات باید تحریم شوند؟ آیا پوشش خبری یک رویداد فرهنگی در صورت عدم پرداخت هزینه های تبلیغات باید تحریم شود و آیا موضوع خبری و تبلیغات به هم مرتبط هستند؟
آیا در شرایطی که صنعت چاپ و نشر ما با کم بود کار مواجه است وارد کردن چنین فشارهایی صحیح می باشد، آن هم در سالی که از سوی مقام معظم رهبری به سال اقتصاد و فرهنگ نامگذاری شده است؟
این ها سوالاتی است که باتوجه به مطرح شدن این تحریم در رسانه ها و مطبوعات انتظار می رود که مسوولان صدا و سیمای قم به آن پاسخگو باشند.